23948sdkhjf

Luksus-færdigretter er op til fire uger gamle

Forbrugerne har en klar forventning om, at maden er frisklavet.
Danskerne er blevet storforbrugere af supermarkedernes nye og dyrere aftensmåltider fra kendte brands som Meyers, Løgismose, Hanegal og Cofoco, og som blot skal varmes, før aftensmaden er klar.

Hver fjerde har inden for den seneste måned købt en eller flere færdigretter, viser en undersøgelse fra metroxpress, og forbrugerne har en klar forventning om, at maden er frisklavet.

Halvdelen forventer, at måltiderne højst har en holdbarhed på en til tre dage fra produktionsdatoen, mens et klart flertal på 61 procent forventer, at supermarkederne kasserer dem maksimalt seks dage efter produktionsdatoen.

Men virkeligheden er en ganske anden. De nye retter og tilbehør som for eksempel boller i karry, chili con carne og ris og kartofler er nemlig produceret to, tre og fire uger før udløbssdatoen. Det skriver metroxpress.

Blot én til to procent af danskerne forventer, at færdigretterne kan være så gamle.

- Jeg tror, at forbrugerne, som jo forventer, de er friske, bliver meget skuffede, når de nu får kendskab til, hvor gammel maden er, selv om den ikke er farlig, siger Jon Fuglsang, fødevareekspert, Professionshøjskolen Metropol, og tilføjer, at tre til fire ugers holdbarhed forringer smag og friskhed.

Markedsføringen af produkterne efterlader forbrugerne med et fejlagtigt indtryk af, at maden er frisklavet, advarer Camilla Udsen, seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, til metroxpress:

- Der er ingen tvivl om, at forbrugerne får noget andet, end de tror, og at markedsføringen ofte giver indtryk af, at varerne er friskere, end de er, så det er virkeligt vigtigt, at forbrugerne er vågne – også over for de nye og dyrere færdigretter.

Fødevareproducenten Hanegals ejer, Fie Graugaard, forklarer, at fire uger gamle ferske færdigretter sagtens kan have masser af smag:

- Vi var selv forbavsede over, hvor godt de smager efter fire uger, men vores udsugning af ilt og efterfølgende vakuumpakning fungerer virkeligt godt, siger hun til metroxpress.

I Coop har kvalitetschef Karin Frøidt forståelse for forbrugernes forventninger:

- Jeg er enig i, at der for nogle retter nok vil være en folkelig opfattelse af, at det er mange dage. Også selv om jeg tror, de fleste først og fremmest er optaget af smagen, og om det er lødig, sund, nem mad, siger hun og tilføjer:

- Professionelt fremstillede retter er jo lavet under helt andre hygiejniske forhold end i vores eget køkken. Det bidrager sammen med pakningen til høj holdbarhed, siger hun til
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111